Recomanacions abans d'iniciar un viatge

Abans de viatjar...

Estudieu les ofertes
Els catàlegs inclouen informació detallada sobre els viatges oferts (transport, allotjaments, visats necessaris, formalitats sanitàries, nombre mínim de viatgers, import...).
Sabíeu que la publicitat és vinculant? Porteu els catàlegs durant el viatge. 

Informeu-vos de l’empresa organitzadora
Sol·liciteu informació per escrit dels horaris, enllaços, mitjans de transport, assegurances, categoria dels hotels contractats...
Informeu-vos de les dades de l’empresa organitzadora al lloc de destinació o d’un telèfon d’urgència per contactar-hi. 

Assegureu-vos...

Si contracteu un viatge a una agència de viatges, només us poden demanar fins a un 40% del preu total en concepte de dipòsit (llevat de condicions justificades del proveïdor), que a l’hora de fer el pagament final s’ha de restar del preu total.
Penseu-vos-ho abans de contractar-lo, ja que si mai voleu anul·lar el viatge haureu de pagar les despeses de gestió i d’anul·lació, que en cas de viatge combinat varien en funció de l’antelació, l’anul·lació i les condicions pactades.
Sol·liciteu informació a l’agència de viatges sobre les diferents assegurances (de cancel·lació de viatges, sanitàries...) que inclou el viatge i sobre les que podeu contractar de manera addicional per cobrir imprevistos. 

Recordeu...

Que l’agència només pot variar el preu en casos taxats (variació del cost dels transports, dels carburants, taxes o impostos, canvi de moneda) i que ho ha de fer 20 dies abans de l’inici del viatge i sempre que estigui previst en el contracte.
En el cas que l’agència hagi de fer canvis en elements essencials del contracte de viatge combinat, especialment en el preu, per raons diferents de les anteriors, us ho ha de notificar i podeu triar entre rescindir el contracte o acceptar un increment en el preu final del contracte amb les modificacions. Si rescindiu el contracte o l’agència cancel·la el viatge, podeu triar entre la substitució per un viatge equivalent o el reemborsament de tot el que heu pagat i, si escau, tindreu dret a una indemnització.
No teniu dret a una indemnització si l’agència anul·la el viatge per manca de participants, i sempre que us n’hagi informat dins el termini indicat. Tampoc no hi ha indemnització quan el viatge es cancel·la per motius de força major.

Comproveu...

Les condicions del viatge; llegiu bé el contracte abans de signar-lo i demaneu una còpia de tots els pagaments que feu a compte. Podeu consultar si l’establiment on es desenvolupa l’activitat d’agència està degudament autoritzat a l’efecte en el Registre de Turisme de Catalunya, de la Direcció General de Turisme. Podeu fer la consulta directa a través del web del Departament d’Empresa i Coneixement. A l’exterior de l’agència de viatges cal que hi figuri un rètol on s’especifiqui clarament, almenys en català, el nom de l’agència, el grup al qual pertany i el codi d’identificació corresponent (GC a Catalunya).
Tota la propaganda, correspondència, documentació i publicitat escrita que prepari una agència de viatges ha d’incloure el codi d’identificació, el nom i, si escau, la marca comercial registrada, així com també l’adreça.

Durant el viatge

Sigueu puntuals, arribeu amb antelació al lloc de partida (estació, aeroport...): us estalviareu nervis i sorpreses.

Denegació d’embarcament (overbooking)
En cas de denegació d’embarcament en un transport aeri per sobrereserva i contra la vostra voluntat, heu de saber que la companyia us ha d’oferir de triar entre la devolució de l’import del bitllet i un transport alternatiu fins a la destinació final, i que teniu dret a una compensació econòmica en funció de la distància. També us ha d’oferir gratuïtament menjar i beguda, hotel si és necessari (inclosos els desplaçaments) i facilitar-vos mitjans de comunicació (telèfon, fax...).

Grans retards

En funció del retard i de la destinació, la companyia us ha d’oferir menjar i beguda, hotel si és necessari (inclosos els desplaçaments), us ha de facilitar mitjans de comunicació (telèfon, fax...). Quan el retard sigui de cinc hores o més, podeu desistir del vol, i la companyia us ha d’oferir la devolució de l’import del bitllet. En determinats casos, teniu dret a una compensació econòmica en funció de la distància.

Anul·lació de vol

La companyia aèria us ha d’oferir triar entre la devolució de l’import del bitllet o un transport alternatiu fins a la destinació final, us ha d’oferir gratuïtament menjar i beguda, hotel si és necessari (inclosos els desplaçaments) i facilitar-vos mitjans de comunicació (telèfon, fax...). En determinats casos, teniu dret a una compensació econòmica en funció de la distància.

Problemes amb les maletes?

Si sobrevenen incidències amb l’equipatge, danys, retards, pèrdua o destrucció de les maletes, heu de reclamar per escrit a la companyia de transports dins el termini establert, ja que teniu dret a compensacions econòmiques. Heu de formalitzar l’Informe d’irregularitat d’equipatge (PIR) al taulell de la companyia abans d’abandonar l’aeroport.

S’ha acabat?

Si durant el viatge es produeixen problemes que fan que sigui impossible tirar-lo endavant, l’agència us ha de facilitar el retorn al punt d’origen i reemborsar-vos les quantitats pagades pels serveis no prestats, i, quan sigui procedent, us indemnitzarà.

Si llogueu un vehicle

Llegiu bé el contracte i les condicions del lloguer abans de signar res i examineu el vehicle en el moment de recollir-lo amb algun representant de l’empresa per comprovar que no té desperfectes; així us estalviareu possibles sorpreses.

No esteu sols!

Si viatgeu pels països de la Unió Europea i teniu problemes a l’hora de comprar productes o serveis, recordeu que us podeu adreçar als centres europeus del consumidor .
En qualsevol cas, podeu plantejar la vostra consulta o reclamació derivada d’un conflicte de consum arran d’una estada en un altre país a la Secció de Consum Europeu de l’Agència Catalana del Consum.

Articles relacionats

Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant, accepta la seva instal·lació i el seu us.
Pot canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de Galetes [x]