La dieta i els greixos

Per tots coneguts, els greixos són unes molècules amb cadenes de carboni més o menys llargues i amb possibles enllaços dobles que els distingeixen dels lípids o greixos saturats o insaturats; en aquest darrer cas, tenen una classificació més exhaustiva, que dependrà del nombre d’enllaços dobles i en quin carboni es troben. Els lípids més bons són els insaturats; la gran diferència entre ells és que els saturats es troben sòlids a temperatura ambient, i els no saturats es troben de forma líquida.

Els dipòsits més importants de greix animal es troben en el teixit subcutani, a la cavitat abdominal, en el fetge i al teixit conjuntiu intermuscular. La formació de greix en els animals ve a través de la ingesta d’aquest o en la transformació d’hidrats de carboni. És evident que els àcids grassos altament no saturats (linolènic i linòlic) no poden ser sintetitzats per l’organisme i, per la seva importància, són coneguts com àcids grassos essencials.

Els greixos són digerits per acció de la bilis, ajudada per diversos enzims. A causa de la seva forta naturalesa àcida, els sucs gàstrics de l’estómac no en produeixen cap transformació apreciable en el propi estómac. És a l’intestí prim on realment es formen les hidròlisis dels àcids grassos per acció de la bilis i d’un enzim pancreàtic. En la part interior de les parets intestinals, els àcids grassos i el glicerol es recombinen i són arrossegats per la limfa, dins del torrent sanguini.

Una dieta no pot ser en cap cas exempta de greixos, ja que no podríem absorbir les vitamines liposolubles i cauríem en patologies d’avitaminosi i, per altra banda, no podem oblidar que la paret de la mateixa cèl·lula està formada per un tipus de greix, per tant són imprescindibles per a la vida; el que no és bo és acumular-los.

Per tant, en qualsevol dieta hipocalòrica en què vulguem perdre pes, una de les coses importants a tenir en compte és el tipus de greixos que consumim i pensar que un dels ajuts externs perquè aquestes no s’acumulin i es puguin alliberar és via limfàtica.

En la qualitat d’agents nutritius, els greixos alliberen més del doble de calories que les proteïnes i que els hidrats de carboni.

Articles relacionats

Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant, accepta la seva instal·lació i el seu us.
Pot canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de Galetes [x]