Treballar amb dades

Un periodisme diferenciat
No és difícil trobar històries periodístiques iguals en mitjans diferents. Resultats electorals, notícies internacionals, cròniques de futbol..., els mitjans destaquen gairebé sempre la mateixa informació. L’elecció d’un mitjà no garanteix informació diferenciada.

Si per a la premsa impresa la dinàmica és evident, les plataformes d’Internet multipliquen la tendència. La instantaneïtat es replica de forma automàtica. Si la competència publica un tuit, el nostre diari ha de tenir, al cap d’un segon, la mateixa informació publicada al web del diari, a Twitter, a Facebook, a Instagram...

El periodisme de la immediatesa s’imposa sota la lògica del consum automàtic i fugaç de la informació sense profunditat. Però Internet dóna possibilitats per fer periodisme d’investigació i oferir productes diferenciats. Si la societat de masses va crear el disseny, la personalització i segells de consum per combatre la producció seriada passada de moda, la societat de la informació exigeix una marca diferenciada que, dins de la nova mercaderia, la informació lluiti contra produccions informativesmassives i homogènies.

El treball periodístic basat en fonts i bases de dades que poden trobar-se i utilitzar-se a partir d’eines digitals i que combina el treball del hacker amb el del creador i narrador d’històries –el periodista– ha permès el posicionament del periodisme de dades en diaris com The Guardian o The New York Times.

El periodisme de dades és una tendència que permet als mitjans proposar i construir històries interactives noves i que aprofiten les narratives transmèdia. El seu caràcter diferenciat implica la creació contínua d’exclusives, una oportunitat que ha estat recompensada socialment i econòmicament com ho demostren els casos de “Spotlight” o els “Panama Papers”, exemples revolucionaris de la forma de tractar la informació: periodisme del segle XXI.

El Postgrau en Periodisme de Dades de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya ofereix l’oportunitat d’adquirir eines perquè els periodistes puguin gestionar grans quantitats de dades. Així mateix, brinda competències perquè els professionals, no només periodistes, coneguin instruments per a la construcció d’històries, la visualització interactiva i la presa de decisions a partir del processament del Big Data.

Articles relacionats

Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant, accepta la seva instal·lació i el seu us.
Pot canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de Galetes [x]