Iniciació esportiva

de 5 a 12 anys
Ara que s’inicia un nou curs, dedicarem aquest article als programes esportius orientats als nois i les noies de 5 a 12 anys que s’inicien en alguna pràctica esportiva, en concret i per al que ens afecta a nosaltres, a l’atletisme. 

No obstant això, moltes de les consideracions i principis que s’exposen a continuació les poden aplicar a qualsevol programa d’iniciació esportiva.
Aquests programes han de complir dos requisits bàsics: l’especificitat relativa, que vol dir que els moviments s’ajustin amb un cert grau de dificultat i execució al prototip que coneixem, i la diversió, per afavorir la continuïtat de la pràctica de l’atletisme en l’etapa adolescent. 

Es recomana un mínim de pràctica de dos dies per setmana, i un altre opcional el cap de setmana que pot ser per competir o per realitzar activitats físiques que tant poden ser generals, per exemple, practicant altres esports, o orientades a algun tipus de treball més específic. El temps de les sessions es recomana que no sigui inferior a una hora.

S’han d’utilitzar mitjans en forma de jocs, on els moviments bàsics de l’atletisme (o futbol, bàsquet, etc.) són reproduïts de diverses formes i amb intensitats diferents, i on factors com l’amplitud i la direcció dels moviments, el ritme i la producció de força s’associen als moviments propis de les proves d’atletisme. En aquest cas particular, la varietat de jocs i exercicis està concebuda amb desplaçaments, salts, llançaments, etc., simulant més o menys moviments que s’utilitzen tant en la competició com en els exercicis habituals dels atletes. Un dels principis a considerar és que els gestos i moviments bàsics més comuns en alguna disciplina es poden aprendre aïlladament o en combinació amb altres moviments que no tenen res a veure amb el moviment competitiu.
 
Amb una acumulació i repetició adequada dels moviments segons l’edat, augmenta la capacitat funcional del cos, i més quan s’incideix en les etapes crítiques del creixement.
Per tant, s’han d’escollir acuradament els mitjans i les formes d’aplicació per assegurar que produeixen els efectes desitjats. En aquest sentit, l’organització i la selecció dels continguts de les sessions amb propostes d’activitats executades amb intensitats i volums variables són una causa important de la millora dels esportistes moderns. Per exemple, en futbol no és el mateix fer un rondo a dos metres de distància entre jugadors que fer-ho a sis metres. Normalment, l’inici d’una especialització concentrada ha de començar després del PHV, la típica estirada de creixement dels adolescents, o sigui, posteriorment a les edats mencionades en l’article, quan el desenvolupament estructural i morfològic del cos ajuda a establir quina és l’orientació o especialitat en la qual l’esportista pot desenvolupar tot el seu màxim potencial. 
 
Els principis subjacents dels programes entre els 5 i 12 anys són l’esforç òptim i la recuperació basats en la temporització de les sessions i en el tipus d’esforç que s’hi esenvolupa. Les tasques han de ser multidiverses, en múltiples posicions i formes d’execució, la qual cosa evita sobrecàrregues en algunes parts del cos per excessiva repetició i es potencien tots els esquemes motors variables per augmentar la capacitat de coordinació i el potencial d’assimilació de la tècnica. En aquesta etapa de creixement difícilment es produeixen disfuncions com a conseqü.ncia d’un creixement desigual del teixit nerviós, muscular i ossi, però s’ha de prestar especial atenció a les dificultats d’execució i molèsties dels atletes per identificar algun problema.

Finalment, els programes han de respectar el desenvolupament de les vies d’aportació energètiques (aeròbiques i anaeròbiques) dels nois i les noies per no sotmetre’ls a un treball o esforç innecessari. Tanmateix, han de millorar la condició física (força, velocitat, resistència, etc.) de manera indirecta a través de l’activitat contínua. Això proporcionarà
una millor base per al desenvolupament posterior de la tècnica.

Com a conclusió, totes les tasques proposades han de tenir un sentit, saber per què
es realitzen i el que s’espera executant-les. 

El Club Atletisme Puigcerdà us ofereix durant el mes de setembre una sessió gratuïta de
prova a les instal·lacions on desenvolupa la seva activitat en l’actualitat.
Anima’t i participa-hi!!!


CLUB ALTETISME PUIGCERDÀ

C/ ESPANYA, 44 Tel. 683 60 57 32

Pedro Pérez-Chirinos

Núm. Col·legiat 5453

Màster Alt Rendiment per l’Universitat de Barcelona

Articles relacionats

Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant, accepta la seva instal·lació i el seu us.
Pot canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de Galetes [x]